Agata Przybyłek " Dlatego do ciebie odeszłam"





Tytuł: Dlatego od ciebie odeszłam
Autor: Agata Przybyłek
Wydawnictwo: Czwarta strona
Ilość stron: 404

        
W ostatnim czasie gdzie nie spojrzałam widziałam książki Agaty Przybyłek. Postanowiłam więc sięgnąć po którąś z książek tej autorki. Wybór padł na „Dlatego od ciebie odeszłam” – akurat była dostępna w mojej bibliotece.

„ Wielka miłość czasami nie wystarcza”

W „ Dlatego od ciebie odeszłam” poznajemy kilkoro ludzi, których łączy przyjaźń, miłość i wspólna historia. Igor, Olga, Ada i Paweł to grupa przyjaciół studiujących w Gdańsku. Uwielbiają spędzać ze sobą czas, uczyć się.  Nie jest to jednak czysta przyjaźń, gdyż każde z nich ma swoje tajemnice, które ukrywa. Paweł podkochuje się w Adzie, leczy się psychiatrycznie i ma manie na punkcie liczby 3. Igora i Adę łączyła na początku studiów wielka miłość. Ich miłość nie miała szans wobec przeszkód które napotkali na swojej drodze.  Od tamtej pory postanowili się po prostu rzyjaźnićć. Obecnie Ada związana jest z Damianem, który jest spoza ich paczki. Jest architektem,  który także prowadzi dwa pensjonaty we Władysławowie. Wydawałoby się, że wszystko układa się dobrze. Do pewnego momentu. Ada z Damianem wyjeżdżają na romantyczny weekend do Władysławowa.  Chłopak jest zbyt zajęty pracą, aby móc spędzić czas z dziewczyną. W tym czasie Ada zaczyna wspominać związek z Igorem. Odzywają się dawne uczucia, wątpliwości i wszystko zaczyna się komplikować. Czy Ada naprawdę kocha Damiana? Co stanęło na drodze miłości Ady i Igora?  Jest jeszcze Olga, dziewczyna emocjonalna, stojąca z boku, studiująca dziennikarstwo. Pewnego dnia znajduje dziecięce buciki i postanawia odnaleźć ich właściciela. Tym sposobem poznaje staruszkę Mariannę. Marianna pomaga swojej wnuczce Gosi w opiece nad jej córką. Staruszka jest regularnie nachodzona w domu przez byłego partnera wnuczki Romana, który żąda pieniędzy. Olga jest świadkiem takiej sytuacji. Postanawia pomagać Mariannie w opiece nad  prawnuczką. W zamian staruszka opowiada Oldze historię swojej miłości do niemieckiego oficera. Niby nie byłoby w tym zupełnie nic szczególnego, gdyby nie fakt, że był to okres drugiej wojny światowej. Olga słuchając historii Marianny, ma wrażenie, że jest ona podobna do historii miłości Ady. Postanawia poznać obydwie kobiety ze sobą. Ada słuchając opowieści Marianny, przekonuje się do tego jaką decyzję powinna podjąć w życiu. Wszystko się komplikuje. Podczas kolejnej awantury Roman przychodzi z siekierą do mieszkania Marianny, w którym są akurat Ada i Olga. Na ratunek rusza im Igor.. i tym sposobem życie samo napisało scenariusz tej historii.
Wszystko wydaje się skomplikowane, poplątane, ale tak naprawdę jest to piękna historia o miłości. Miłości trudnej, niemożliwej, skomplikowanej, niejednoznacznej. Dwoje młodych ludzi obdarzyło się wielką miłością, jednak życie ma wobec nich inne plany. Nic nie jest tylko białe czy czarne.
„Dlatego od ciebie odeszłam” to wzruszająca powieść, którą czyta się z wypiekami na twarzy i chusteczkami. Książka jest skonstruowana tak, że oddzielnie opisane są losy poszczególnych osób, dopiero później ich wszystko się splata. Powoduje to, że ciągle coś się dzieje, nie wieje nudą. Bardzo podobał mi się pomysł opowiedzenia historii Marianny, która jest pomostem pomiędzy dawnymi czasami a obecnymi. Dzięki temu zabiegowi autorka pokazała, że miłość w każdych czasach może być piękna, a zarazem trudna. W głowie miałam kilka zakończeń tej historii, jednak takiego zakończenia się nie spodziewałam. Było to dla mnie szokujące. Zabrakło mi w książce wyjaśnienia dwóch wątków: Pawła oraz Ady i Damiana. Pozostają tylko domysły.
„Dlatego od ciebie odeszłam” spowodowała, że sięgnę po następne książki Agaty Przybyłek.  Myślę, że warto samemu rozwiewać wątpliwości na temat książek danego autora, żeby przekonać się samemu.
Moja ocena 8/10.




Comments